tirsdag 20. oktober 2009

Om EL-biler

I en EL-bil er det nødvendigvis et batteri som må lades med strøm fra tid til annen. Av en eller annen grunn er EL-bilens strømbruk av myndigheter lansert som 'fornuftig, rimelig og miljøvennlig'. I motsetning til en bensin eller diesel bil som 'forurenser og forbruker vår fossile natur-ressurser'. Mange kommuner lar EL-bil få kjøre i kollektivfelt, arbeidsgivere lar den ansatte lade bilen, kommunale parkeringsplasser er innimellom gratis for EL-bil, EL-bil passerer veg-bommene gratis - osv osv. Tenk om det var noe i påstanden ovenfor: at du gjør noe riktig ved å kjøre EL-bil? I politikernes utsagn ligger jo et ønske om at FLERE skal bruke EL-bil. Bør ALLE bruke EL-bil? Se det for deg: Køene av biler er nå EL-biler. Etter 5-6 mil må de lades. Svært mange vil stoppe opp fordi strømmen tar slutt. Vegene er ikke dimensjonert for 'havarerte' EL-biler. Kollektivfeltet er fullt av EL-biler. Importen av strøm fra kontinentet øker (=kullkraft) for å dekke behovet til EL-bilene. Bompengefinansieringen fordunster, vegplanene må legges på is. Nei, frykt ikke - dette vil ikke skje. Fordi utgangspunktet i resonnementet er galt. Blir det flere EL-biler, blir de skjøvet ut av kollektivfeltet, strømladningspunktene blir avgiftsbelagt, parkering må skje på samme premisser som andre osv osv slik som enhver politikers løgn avsløres når den blir satt på test. Uten unntak. Så hvorfor maser folk om EL-bil? Kan det være den gode gamle proletariserte overklassen som nok en gang setter bremsene på når flere prøver å få de godene som hittil har vært forbehold de få og utvalgte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar