tirsdag 21. juli 2009

Om Harry Potter

Jeg har lest bøkene på originalspråket og sett samtlige filmer og er enig i svært mye av det rosende som er skrevet og sagt om franchisen. Samtidig er jeg kritisk til selve storyen. Jeg skjønner at dette er fantasi og fantasi følger sin egen logikk – ikke nødvendigvis en logikk knyttet til våre egne opplevelser osv. For meg er det noe halvferdig over historien om Harry Potter. Personene lever i en usammenhengende tåkehistorie uten begynnelse og slutt, men med fikse og festlige detaljer ment for å begeistre. Og Rowling er dyktig: hun lykkes i å lage en meta-mytologi og liksom-sammenhenger, for i det øyeblikket vi ser dette/leser det så virker det som historien har en dypere sammenheng, som vi ikke nødvendigvis fatter der og da, men som nok blir klarere i neste bok/film. Dessverre følger hun ikke opp, det er så store brister på fantasy-logikk og sammenheng i historien at det blir ganske forstyrrende etter hvert. For meg er Harry Potter mytologien mindre troverdig på grensen til mislykket. Den blir en ‘liksom-mytologi’ . Men det er meget gode produksjoner ytre sett: skuespillere, musikk, filming er meget vellykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar